Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Τετάρτη, 28 Σεπτεμβρίου 2022 11:04

Η μεταφορά πετρελαίου, ο κίνδυνος περιβαλλοντικής καταστροφής και ο δίαυλος της Πρέβεζας...

Πληθαίνουν τα δημοσιεύματα στον διεθνή και ελληνικό Τύπο, για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους σε ενδεχόμενο ατύχημα από τη διαδικασία μετάγγισης πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (Ship To Ship/STS Transfer).

Μία διαδικασία που στο άμεσο μέλλον μπορεί να εμπλέξει και τον δίαυλο της Πρέβεζας, δηλαδή τη “γειτονιά μας”.

Η “Εφημερίδα των Συντακτών”, η “Καθημερινή”, ο “Ριζοσπάστης”, το ιαπωνικό δίκτυο “Nikkei” κ.α. έχουν αναφερθεί με εκτενή ρεπορτάζ τους στην τεράστια δραστηριότητα μετάγγισης του ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο στην περιοχή του λακωνικού κόλπου. Το θέμα έχει φτάσει και στη Βουλή με Ερωτήσεις της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ενώ ψήφισμα διαμαρτυρίας για την κίνδυνο μίας καταστροφής έχει εκφράσει και το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ευρώτα.

Η απάντηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επισημαίνει μεταξύ άλλων τα εξής:

Η διενέργεια των εργασιών μεταφόρτωσης πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (STS Operations) αποτελεί συνήθη πρακτική διεθνώς. Για το λόγο αυτό γενικοί κανόνες για την πρόληψη ρύπανσης του περιβάλλοντος κατά τη διενέργεια των εν λόγω εργασιών καθορίζονται στους Κανονισμούς 40, 41 και 42 του Κεφ. 8 (VIII) του Παραρτήματος Ι της Διεθνούς Σύμβασης για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία (MARPOL 73/78), η οποία έχει κυρωθεί από τη χώρα μας με τον ν. 1269/1982 (Α΄ 89).

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κανονισμού 41, κάθε δεξαμενόπλοιο το οποίο εμπλέκεται σε λειτουργίες STS πρέπει να φέρει Σχέδιο που περιγράφει τον τρόπο διεξαγωγής λειτουργιών STS (Σχέδιο λειτουργιών STS), το οποίο είναι εγκεκριμένο από τη Σημαία του πλοίου και διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που περιέχονται στις οδηγίες βέλτιστης πρακτικής για τις λειτουργίες STS που έχουν καθοριστεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).

Επισημαίνεται ότι από την έναρξη της ως άνω περιγραφόμενης δραστηριότητας οι κινήσεις των πλοίων που συμμετέχουν σε διεργασίες Ship Τo Ship/STS Transfer παρακολουθούνται από τις τοπικές Λιμενικές Αρχές, μέσω του συστήματος AIS σε πραγματικό χρόνο και σε περίπτωση που διαπιστωθεί οποιαδήποτε παράβαση όπως η είσοδος των πλοίων εντός ελληνικών χωρικών υδάτων, εκκινείται η διαδικασία επιβολής νομίμων κυρώσεων”.

Η “Καθημερινή” τον Ιούνιο του 2022 με αφορμή τα όσα συνέβησαν με το δεξαμενόπλοιο “Lana” στην Κάρυστο, αναφέρει στο ρεπορτάζ της: “...τη διαδικασία μετάγγισης είχε εγκρίνει με σήμα του και το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, παρά το γεγονός ότι η ισχύουσα νομοθεσία απαγορεύει τη μετάγγιση πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο σε δεξαμενόπλοιο (ship to ship) παρά μόνο ανοικτά της Λήμνου, στον δίαυλο της Πρέβεζας και τους Καλούς Λιμένες, νότια της Κρήτης. Κάτι εξάλλου που φέρεται να επισήμανε σε έγγραφά της προς την ηγεσία του σώματος και η λιμενάρχης Καρύστου. Η παράκαμψη της νομοθεσίας απαιτεί, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, ειδική αιτιολογημένη έκθεση από την ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Σχετικό έγγραφο έχει, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες, υπογράψει ο Γιάννης Πλακιωτάκης την 12η Μαΐου”.

Κατά συνέπεια δεν αποκλείεται να δούμε και την περιοχή μας να εμπλέκεται σε όλη αυτή τη διαδικασία στο άμεσο μέλλον, καθώς φαίνεται πως η σύγκρουση Δύσης-Ρωσίας θα “τραβήξει”.

 

 

Φωτογραφία αρχείου

Πηγή: Associated Press