Το θέμα όμως θα έχει και συνέχεια, καθώς στη σημερινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Πρέβεζας θα έρθει για συζήτηση και λήψη απόφασης η έγκριση του νέου κανονισμού λειτουργίας των αθλητικών εγκαταστάσεων του Δήμου Πρέβεζας (δείτε αναλυτικά ΕΔΩ την εισήγηση που θα τεθεί προς ψήφιση).
Από το 2001 με αποφάσεις των τότε Υπουργών Εσωτερικών και Πολιτισμού είχε δημοσιευτεί σε ΦΕΚ ένας Πρότυπος Κανονισµός Λειτουργίας Νοµικών Προσώπων Δηµοσίου Δικαίου Δηµοτικών και Κοινοτικών Χώρων Άθλησης της χώρας.
Ο Κανονισμός αυτός, μαζί με τους νόμους Ν. 423/1976, Ν. 3463/2006, Ν. 3852/2010, αποτέλεσαν τη βάση για όλους τους καλλικρατικούς Δήμους της χώρας, ώστε να συντάξουν τους Κανονισμούς Λειτουργίας των αθλητικών τους εγκαταστάσεων, όπως έχουν υποχρέωση. Αυτοί τουλάχιστον αναφέρονται στη συντριπτική πλειοψηφία των κανονισμών.
Και σε συνδυασμό με ένα βασικό πνεύμα που υπαγορεύει: “Ο αθλητισμός δεν είναι εμπόρευμα για τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης”.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στην ΚΥΑ του 2001 δεν υπάρχει η λέξη αντίτιμο.
Στο νόμο 1828/1989 (άρθρο 25) επίσης που χρησιμοποιεί στις εισηγήσεις του για να επιβάλει τέλη ο Δήμος Πρέβεζας, η σχετική αναφορά τονίζει: “Με απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου μπορεί να επιβάλλονται τέλη ή εισφορές για υπηρεσίες ή τοπικά έργα της περιοχής τους, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην ανάπτυξη της περιοχής και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Τα τέλη αυτά ή οι εισφορές αυτές έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα. Το ύψος των τελών ή εισφορών, οι υπόχρεοι στην καταβολή τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ορίζονται με την ίδια απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου”.
Η φράση “μπορεί να” δεν σημαίνει ότι είναι υποχρεωτικό. Έχει και αυτό το σημασία του.
Από το 2010 και έπειτα όλοι οι καλλικρατικοί Δήμοι λοιπόν ξεκίνησαν να εκπονούν τον δικό τους Κανονισμό. Ο Δήμος Πρέβεζας λοιπόν διαμόρφωσε τον δικό του το 2012 (δείτε ΕΔΩ την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου). Για πρώτη φορά το 2012 ο Δήμος θεσμοθετεί (στον Κανονισμό) του με δική του όμως πρωτοβουλία και όχι σύμφωνα με ένα αναγκαστικό πλαίσιο τη χρήση αντιτίμου στο άρθρο 13, το οποίο όμως είναι και κακοδιατυπωμένο.
Ειδικότερα αναφέρεται: “Το αντίτιμο της χρήσης των αθλητικών χώρων θα καθορίζεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Επίσης στην περίπτωση που αναλάβουν την συντήρηση, καθαριότητα, και λειτουργία των χώρων δύναται να μην καταβάλουν το αντίστοιχο τίμημα”. Παρ' όλα αυτά έτσι όπως είναι διατυπωμένος ο κανονισμός δεν είναι ξεκάθαρο αν πρέπει οπωσδήποτε ή όχι να μπει αντίτιμο και πόσο θα είναι αυτό ή κάτι τέτοιο θα είναι στη διακριτική ευχέρεια του δημοτικού συμβουλίου και μόνον αυτού.
Ας περάσουμε όμως και στον προτεινόμενο κανονισμό του 2021, που φέρνει προς ψήφιση η νυν δημοτική αρχή. Πρόκειται για ένα ακριβές αντίγραφο (με τις τροποποιήσεις του φυσικά) του Κανονισμού του Δήμου Αλεξανδρούπολης του 2016 (δείτε ΕΔΩ).
Όποιος κάνει μία προσεκτική αντιπαραβολή των άρθρων θα δει και τη σχετική ομοιότητα. Ένας κανονισμός copy-paste με τις παραλλαγές του, για να “κουμπώνει” στο Δήμο Πρέβεζας, χωρίς φυσικά να είναι κακό κάτι τέτοιο.
Εκείνο όμως που αναμένεται να συναντήσει αντιδράσεις είναι η θεσμοθέτηση για πρώτη φορά στον κανονισμό αθλητικών χώρων αντιτίμου και μάλιστα με συγκεκριμένο τρόπο.
Στο άρθρο με τίτλο “ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΧΩΡΩΝ” έχουμε μία αντιγραφή από το Δήμο Παύλου Μελά. Στο άρθρο 8 επίσης έχει προστεθεί ένα σημείο από τον Κανονισμό του Δήμου Παύλου Μελά.
Για πρώτη φορά υπάρχει στον Κανονισμό θεσμοθέτηση αντιτίμου για τη χρήση του Δημοτικού Κολυμβητηρίου Πρέβεζας. Και το επαναλαμβάνουμε. Θα υπάρχει στον Κανονισμό -σε αντιγραφή του Δήμου Αλεξανδρούπολης (όχι ως προς τις τιμές)- ενώ υπάρχει στον κανονισμό και πρόβλεψη για σύναψη σύμβασης με εταιρεία security, έναν ιδιωτικό φορέα δηλαδή. (αναφορά στον κανονισμό: “Οι θέσεις που αναφέρονται στην Άδεια Λειτουργίας και στον Κανονισμό Λειτουργίας μπορούν να στελεχώνονται, ανάλογα με τις ανάγκες και την διαθεσιμότητα, είτε από υπάλληλους του Δήμου, είτε από εξωτερικούς συνεργάτες (π.χ., εταιρείες φύλαξης, καθαριότητας και συντήρησης)”.
Οι καλές πρακτικές των Δήμων
Υπάρχουν δεκάδες Δήμοι ανά την Ελλάδα, που αναφορικά με τη χρήση αντιτίμου στους αθλητικούς χώρους χρησιμοποιούν στους Κανονισμούς τους τις παρακάτω φράσεις:
Δήμοι: Πύργου, Αγίου Δημητρίου, Καρπενησίου, Αγίου Νικολάου, Παπάγου-Χολαργού, Χερσονήσου κ.α.:
“Προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι δαπάνες συντήρησης, φθορών και βελτίωσης των υποδομών των δημοτικών αθλητικών εγκαταστάσεων δύναται να καθορίζεται αντίτιμο χρήσης. Η οικονομική αυτή συμβολή ή το αντίτιμο χρήσης, όπου απαιτείται ή συμφωνείται, θα διαμορφώνεται ανάλογα με την εγκατάσταση, το είδος της δραστηριότητας και τη διάρκεια κατά την οποία θα γίνεται η χρήση του χώρου”.
Ο Δήμος Βύρωνος που έχει από τα καλύτερα προγράμματα αθλητικών εγκαταστάσεων αναφέρει:
“Άρθρο 14ο
Αντίτιμο παραχώρησης.
Το αντίτιμο παραχώρησης θα διαμορφώνεται ανάλογα με την εγκατάσταση, το είδος της δραστηριότητας και τη διάρκεια κατά την οποία θα γίνεται χρήση του χώρου, και θα ορίζεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κάθε περίοδο. Δίνεται, επίσης, στην ευχέρεια του Δήμου Βύρωνα να ορίσει τις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι εγκαταστάσεις θα παραχωρούνται χωρίς την καταβολή αντιτίμου”.
Πρακτικά λοιπόν υπάρχει η δυνατότητα της δωρεάν χρήσης αθλητικών εγκαταστάσεων, εκτός κι αν οι Κανονισμοί δεκάδων Δήμων ανά την Ελλάδα είναι άκυροι...
Π.Τ.