Σε προηγούμενο άρθρο με τίτλο “Ένας... τουρισμός δεν φέρνει την “Άνοιξη”” (δείτε ΕΔΩ) είχαμε περιγράψει ορισμένους προβληματισμούς και στοιχεία για το αναπτυξιακό μοντέλο στο Δήμο Πρέβεζας.
Υπάρχουν όμως για τη συγκεκριμένη συζήτηση και επιπλέον στοιχεία για το πως πρέπει να διαμορφωθεί το μοντέλο της παραγωγικής ανασυγκρότησης στο Δήμο Πρέβεζας, τα οποία αποτυπώνονται τόσο μέσα από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, όσο και μέσα από το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου Πρέβεζας (δείτε ΕΔΩ).
Συνολικά το ΑΕΠ της Περιφερειακής Ενότητας Πρέβεζας παρουσιάζει πτωτική τάση από το 2008 και υστέρα, ιδιαίτερα από το 2010 και μετά. Με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ΑΕΠ στο Ν. Πρέβεζας έχει φτάσει σχεδόν στα επίπεδα του 2014-2015, γεγονός που από μόνο του φανερώνει μία “στρεβλότητα” παρά τη φαινομενικά μεγάλη ανάπτυξη του τουρισμού και της οικονομίας του τουρισμού.
Το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου Πρέβεζας διαπιστώνει ότι θα πρέπει να υπάρξουν σημαντικές δράσεις αύξησης του ΑΕΠ του νομού, προκειμένου η περιοχή να αναπτυχθεί περαιτέρω και να ξεπεράσει τα προβλήματα ανταγωνιστικότητας. Στα δε πλαίσια της έξυπνης εξειδίκευσης, ο Δήμος θα πρέπει να εξετάσει όλα τα δυνατά σημεία της περιοχής, ώστε να καταστρωθεί ένα σχέδιο ανάπτυξης.
Το Ε.Π. επισημαίνει πλέον: “Όπως αναδείχθηκε και από τα στοιχεία παραπάνω, στον Δήμο Πρέβεζας ο τριτογενής τομέας απασχολεί το μεγαλύτερο μέρος του ενεργού πληθυσμού. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα μέτρα λιτότητας έχουν επιδράσει σημαντικά στην τοπική οικονομία με συρρίκνωση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προσπάθειες ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της περιοχής ανακοπήκαν από την πανδημία. Ωστόσο, θα πρέπει να ενισχυθούν τα επόμενα χρόνια, μαζί με την αναβίωση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα”.
Η μεγάλη πλειοψηφία μάλιστα των εργαζόμενων στον τριτογενή τομέα είναι στην εστίαση, γεγονός που όπως έχουμε εξηγήσει δεν βοηθά στην δημιουργία μίας πλουραλιστικής και σύνθετης τοπικής οικονομίας, η οποία θα είναι ανθεκτική σε οποιοδήποτε κίνδυνο και πρόκληση του μέλλοντος.
Επιβεβαιώνοντας κατά κάποιο τρόπο το άρθρο μας στις 13 Νοεμβρίου για το τουριστικό προϊόν, το Ε.Π. του Δήμου Πρέβεζας τονίζει ότι με βάση τη Στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης της Ηπείρου, ο Δήμος πρέπει να επικεντρώσει την ανάπτυξή του σε 4 βασικούς άξονες κατά σειρά προτεραιότητας:
1. Ανάπτυξη της καινοτομίας στην αγροδιατροφή μέσα από την αύξηση της παραγωγής, διατηρώντας συγχρόνως τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά των προϊόντων.
2. Βιομηχανία της εμπειρίας για την αύξηση της προστιθέμενης αξίας του τουριστικού προϊόντος.
3. Διάλογος του Δήμου με τα ακαδημαϊκά ιδρύματα.
4. Δημιουργία κρίσιμης μάζας επιχειρήσεων που απασχολούνται στην υγεία-ευεξία
Ειδικά ο τέταρτος άξονας έγινε ξεκάθαρος και στην ημερίδα για τις ιαματικές πηγές (δείτε ΕΔΩ το ρεπορτάζ του atpreveza.gr), με τον Γενικό Γραμματέα του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας Μάρκο Δανά να εξηγεί πως πρέπει να δημιουργηθούν προορισμοί με βάση την ευεξία και επίκεντρο τις ιαματικές πηγές.
Απαιτείται επομένως μία πιο ολιστική προσέγγιση στο πως θα αναπτυχθεί η τοπική οικονομία και να μην “ξοδεύουμε” ως κοινωνία σε εύκολα λόγια τις δυνάμεις μας.
Είναι βασικό στοιχείο μιας ανθεκτικής τοπικής κοινωνίας, η αναβίωση του πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα, παράλληλα βέβαια με την ενίσχυση με στρατηγική του τουριστικού προϊόντος.
Κάθε άλλη αντίληψη αποτελεί απλά προσωπικές απόψεις, χωρίς να υπάρχουν αυταπόδεικτα και μετρήσιμα μεγέθη.
ΥΓ: Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, αναφορικά με το ελαιόλαδο και την επεξεργασία του, η Πρέβεζα διαθέτει συγκριτικό πλεονέκτημα, καθώς πετυχαίνει αριθμούς που δεν πετυχαίνουν οι άλλες τρεις περιφερειακές ενότητες μαζί. Αποτελεί ο τομέας αυτός προνομιακό χώρο για να υλοποιηθούν οι πολιτικές που περιγράφονται παραπάνω. Αποτελεί ένα παράδειγμα των όσων προαναφέραμε.