Το θέμα της συγχώνευσης της ΔΕΥΑ Πρέβεζας από έναν μεγαλύτερο περιφερειακό φορέα σε επίπεδο Ηπείρου, το είχαμε αποκαλύψει με ρεπορτάζ μας στις 29 Σεπτεμβρίου του 2020 (δείτε ΕΔΩ), έπειτα από δηλώσεις του ΓΓ Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλη Γραφάκου.
Τότε μάλιστα είχε αντιδράσει με δημόσια τοποθέτησή του και ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΔΕΥΑΠ Φώτης Ζέρβας (δείτε ΕΔΩ).
Μεσολάβησαν τα νέα δεδομένα με την πανδημία και φτάσαμε πλέον στη διαβούλευση του νομοσχεδίου στις αρχές του 2023 για τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων. Τότε στο άρθρο 12 του σχεδίου Νόμου η εισήγηση ανέφερε:
“Άρθρο 12 Αναδιοργάνωση παρόχων υπηρεσιών ύδατος – Προσθήκη άρθρου 12Β στον ν. 4001/2011
Στον ν. 4001/2011 (Α΄ 179) προστίθεται άρθρο 12Β ως εξής:
«Άρθρο 12Β
Αναδιοργάνωση παρόχων υπηρεσιών ύδατος – Διαχειριστική επάρκεια – Εξουσιοδότηση
Έως την 31η Δεκεμβρίου 2024, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) υποβάλλει στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών πρόταση ολοκληρωμένης δέσμης μέτρων, συνοδευόμενη από ανάλυση οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών, για τη διασφάλιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του συνόλου των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, συμπεριλαμβανομένου του βέλτιστου προτεινόμενου αριθμού τους και του καταμερισμού του γεωγραφικού πεδίου άσκησης των αρμοδιοτήτων τους, λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνει την αναδιοργάνωση των υφιστάμενων παρόχων υπηρεσιών ύδατος με συνενώσεις ή συγχωνεύσεις, προς ενίσχυση της διαχειριστικής τους ικανότητας.
Η διαπίστωση διαχειριστικής επάρκειας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. αποτελεί προϋπόθεση για την αξιολόγηση προτάσεων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα των υπηρεσιών ύδατος.
Με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. δύνανται να θεσπίζονται κριτήρια αξιολόγησης της διαχειριστικής ικανότητας των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και τα ελάχιστα επίπεδα πλήρωσης των κριτηρίων αυτών, για την πιστοποίηση της επάρκειάς τους, ως προς το ελάχιστο απαιτούμενο επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών στους οικείους καταναλωτές”.
Γινόταν δηλαδή ξεκάθαρη η πρόταση της Κυβέρνησης.
Παρ’ όλα αυτά μετά τις αντιδράσεις της Ένωσης των ΔΕΥΑ της χώρας και της ΚΕΔΕ, στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκε το παρακάτω άρθρο:
Στο νομοσχέδιο θυμίζουμε ότι έχει αντιδράσει το δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας απορρίπτοντας κάθε σενάριο συνένωσης της ΔΕΥΑΠ (δείτε ΕΔΩ) με την 60/2023 απόφασή του.
Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας συνεχώς επικαλείται ευρωπαϊκή οδηγία για τα ύδατα και την ανάγκη εναρμόνισης σε αυτή της ελληνικής πραγματικότητας στη διαχείριση των υδάτων.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα αναφέρει το economix.gr στο ρεπορτάζ του τον Φεβρουάριο του 2021:
“Από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι πραγματοποιήθηκε πολύ σημαντική σύσκεψη μεταξύ στελεχών της DG Regio και του ΥΠΕΝ ειδικά για θέματα υδάτων, λυμάτων και απορριμμάτων.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι εν τέλει οποιαδήποτε συγχώνευση θα είναι ένα μεγάλο βήμα προς τη θετική κατεύθυνση, διότι χρειάζονται επειγόντως οικονομίες κλίμακος. Οι Βρυξέλλες επίσης είναι απογοητευμένες από τη διαχειριστική (αν)επάρκεια των περισσότερων δήμων στα έργα και τις πολιτικές ύδατος. Νόημα, όμως, μας λένε, δεν έχει τόσο η δημιουργία μίας εταιρείας ύδρευσης με τον υπόλοιπο Ελλαδικό χώρο, αλλά ίσως έχει περισσότερη αποτελεσματικότητα η μετατροπή των ΔΕΥΑ σε επίπεδο κάθε Περιφέρειας σε ξεχωριστή εταιρεία, που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αλλά θα έχει ρόλο και λόγο η αυτοδιοίκηση. Τονίζεται, παράλληλα, ότι με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ και τους περιορισμούς της νομολογίας οι εταιρείες αυτές θα είναι κρατικές αλλά θα μπορούσαν, θεωρητικά, να έχουν έως 49% ιδιώτες επενδυτές ή να εισαχθούν κατά το αντίστοιχο ποσοστό στο Χρηματιστήριο”.
Αντιλαμβάνεται πλέον ο οποιοσδήποτε ότι ανοίγεται ένα “θερμό μέτωπο” σε αυτόν τον τομέα.