Σάββατο, 01 Μαϊος 2021 15:31

Πρεβεζανική Λαμπρή πριν την απελευθέρωση

Γράφει ο Σπύρος Σκλαβενίτης

Δρ. Ιστορίας, αρχειονόμος, προϊστάμενος ΓΑΚ Πρέβεζας

Ξεφυλλίζοντας τα διασωθέντα προπολεμικά φύλλα της εφημερίδας «Βήμα Πρεβέζης», εντοπίσαμε ένα χρονογράφημα στο οποίο ο συγγραφέας με το ψευδώνυμο «Παληός» αναπολεί τα έθιμα και την ατμόσφαιρα του εορτασμού της Ανάστασης στην Πρέβεζα πριν την απελευθέρωση του 1912, «στα χρόνια με το Τούρκικο» κατά τη διατύπωσή του.

Το κείμενο γράφτηκε το 1931, ωστόσο, δεν γίνεται εύκολα κατανοητό στον σημερινό αναγνώστη, κυρίως λόγω όρων που χρησιμοποιούνται και περιστατικών που αναφέρονται. Θα παραθέσουμε, λοιπόν, το κείμενο και στη συνέχεια θα προβούμε σε σύντομες ερμηνευτικές διευκρινίσεις για την καλύτερη κατανόησή του.

Το κομμάτι

Θυμάστε το «μαντήλι για μία φτωχιά οικογένεια»; Δεν μιλάμε για τώρα, αλλά για τα χρόνια με το Τούρκικο! Δυο τρεις εβδομάδες πριν από το Μεγαλοβδόμαδο, σε μαγαζιά, καφενεία, σπίτια γύριζαν με το μαντήλι, για μία φτωχιά οικογένεια. Κι’ όλοι πρόθυμα έριχναν το γροσσάκι τους και το [ει]κοσάρι τους στο μαντήλι, λέγοντας μ’ ένα κλείσιμο του ματιού -τι δεν έλεγε εκείνο το κλείσιμο- «και του χρόνου να ‘μαστε καλά, παιδιά!».

Καταλάβατε σείς οι νεότεροι, θυμηθήκατε εσείς οι παλιοί, ποια ήταν η «φτωχιά οικογένεια»; Ήταν η αγορά του μπαρουτιού! Αστεία το είχατε; Πώς θα γεμιστεί το κομμάτι, η χαλάστρα, οι καραμπίνες, τα τρομπόνια [τρομπόνι=εμπροσθογεμές όπλο] που θ’ άστραφταν και θα βροντούσαν στην πρώτη Ανάσταση, ύστερα στην Ανάσταση, το πρωί στην «Αγάπη»; Μάλιστα στην τελευταία, που έπρεπε τρεις φορές τα μάσκουλα να πέσουν κατά τη διαδρομή από τη Μητρόπολη ως τον Άη Χαράλαμπο, μία εμπρός απ’ τη Μητρόπολη, μία στα οβρέικα και μία στην Εκκλησία; Αλλά γι’ αυτά όλα χρειάζονταν επιμελητεία να βρεί τα πυρομαχικά, επιτελείον να καταστρώσει τα σχέδια. Μπορούσε ο μακαρίτης ο Μικρούλης, ο επίσκοπος, ο εξόριστος, που τον είχε κοντά του βοηθό ο Ναθαναήλ, ο άγιος αυτός γέροντας, να μην ασχοληθεί βδομάδες ολόκληρες σ’ αυτά; Θυμάστε αλήθεια εκείνα τα άγρια πρόσωπα, τα μπαρουτοκαπνισμένα, που σχίζαν με τις καραμπίνες και τα τρομπόνια προτεταμένα την πυκνή παράταξη των Τούρκων αστυνομικών που ύστερα από το επεισόδιο της Μεγάλης Παρασκευής με το «Ζήτω η Ελλάς» και τις σφαίρες του Μεγάλου Σαββάτου που πέσαν στο κορμί του κομισέρη [=αξιωματούχος της Αστυνομίας], αλλά τον γλύτωσεν η ανεμισμένη πλατιά του μπέρτα, αρκούνταν να «γράφουν», σαν καλή ώρα οι δικοί μας χωροφυλάκοι με τις αστυνομικές διατάξεις; Θυμάστε πως περιμέναμε όλοι να πέσει το «κομμάτι» του Μεγάλου Σαββάτου, για να βάλουν το μαχαίρι στο λαιμό του αρνιού, ενώ οι νοικοκυράδες σπάζαν λαγήνια, στάμνες, πιάτα; Τα κουβεντιάζαμε μ’ ένα παλιόν σαν κι’ εμένα χθες αυτά τα πράγματα. Τα βαρελότα μας είχαν τρυπήσει τ’αυτιά! Τα επαναληπτικά περίστροφα επάνω στις συνοικίες, ακούραστοι μαραγκοί κάρφωναν καρφιά σε σανίδες… όμως νοσταλγικά κάτι νιώθαμε να λείπει. Τι τα θέλεις, αδερφέ, άμα δεν ακούσεις κομμάτι, άμα δεν πέσει η χαλάστρα, άμα πριν από ξεφτέρια [=εξαπτέρυγα], τα λάβαρα και την εικόνα δεν δεις τις καραμπίνες και τα τρομπόνια, είναι «Πρεβεζανική Λαμπρή» αυτή;

Το παραπάνω κείμενο παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον καθώς δεν καταγράφει απλώς μια σειρά από έθιμα αλλά μας δίνει και κρίσιμες λεπτομέρειες για την οργάνωσή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πληροφορία για τον έρανο που διενεργούνταν για την αγορά της πυρίτιδας αλλά και ο κομβικός ρόλος που αποδίδεται σε έναν ιερωμένο, στον «Μικρούλη», βοηθό του «γέροντα Ναθαναήλ», δηλαδή του μητροπολίτη Νικοπόλεως και Πρεβέζης Ναθαναήλ Παπανίκα (1908-1910). Ο αναφερόμενος ως βοηθός του ήταν ο Κωνσταντίνος Μικρούλης, ο οποίος επίσης είχε διατελέσει μητροπολίτης σε διάφορες μητροπόλεις.

Ως προς τα περιγραφόμενα έθιμα, αξίζει να υπογραμμιστεί η χρήση του όρου «το κομμάτι», τον οποίο θα ερμηνεύσουμε παρακάτω. Ως προς τα «μάσκουλα» πρέπει να σημειώσουμε ότι πρόκειται για σιδερένιους σωλήνες που θυμίζουν μικρό εμπροσθογεμές κανόνι. Το μεγαλύτερο και εκκωφαντικότερο μάσκουλο οι Πρεβεζάνοι το γνώριζαν ως «χαλάστρα». Για να γίνει κατανοητή στους αναγνώστες η μορφή ενός μάσκουλου, αναζητήσαμε με τη βοήθεια του κ. Κώστα Λογοθέτη την ύπαρξη ενός τέτοιου αντικειμένου. Η έρευνά μας απέδωσε καρπούς, χάρη και στην ευγενική χειρονομία του συμπολίτη κ. Τάκη Νικολόπουλου να θέσει στη διάθεσή μας φωτογραφία ενός μάσκουλου που έχει στην κατοχή του. Του εκφράζουμε και από εδώ τις θερμές μας ευχαριστίες.

Επιπλέον, το κείμενο τεκμηριώνει το έθιμο της θραύσης των κεραμικών που τηρείται και σήμερα στην Πρέβεζα και είναι γνωστό ως «μπότια». Πρόκειται για τα κεραμικά αντικείμενα που έριχναν στο δρόμο οι νοικοκυρές. Όχι όμως ενός είδους, όπως έχει επικρατήσει σήμερα σε διάφορες περιοχές, αλλά οποιοδήποτε κεραμικό, όπως άλλωστε τα περιγράφει και ο «Παληός»: λαγήνια, στάμνες, πιάτα.

Σημειώνουμε τέλος ότι οι περιγραφές του κειμένου αφορούν τρεις διαφορετικές χρονικές στιγμές: καταρχάς, την «πρώτη Ανάσταση», δηλαδή το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, οπότε και στις εκκλησίες τελείται ο εσπερινός της Ανάστασης με θεία λειτουργία. Τη στιγμή που οι εκκλησίες δονούνται από την φωνή του ιερέως που ψάλλει «ανάστα, ο Θεός, κρίνων την γην», η πόλη παράγει τους δικούς της ήχους: τα «μάσκουλα» και τα «μπότια». Ο θόρυβος αυτός σηματοδοτούσε και την έναρξη της σφαγής των αμνών που προορίζονταν για το πασχαλινό τραπέζι. Η σφαγή των ζώων για το Πάσχα συνδέεται με το όρο «κομμάτι». Ο Πρεβεζάνος λόγιος Ηλίας Βασιλάς ανιχνεύει τις ρίζες του εθίμου στην εποχή της βενετοκρατίας κατά την οποία υπήρχε η πρακτική της προσφοράς ενός κομματιού κρέατος από τους κρεοπώλες στον βενετό αξιωματούχο, γι’ αυτό και η ονομασία «κομμάτι». Συνειρμικά, δε, ο θόρυβος των εκρήξεων και των κεραμικών συνδέθηκε με την παραπάνω προσφορά του κομματιού, για αυτό και κατέληξαν τα έθιμα της «πρώτης Ανάστασης» να περιγράφονται με τη φράση «έπεσε το κομμάτι». Τον όρο «κομμάτι», όπως και το σύνολο αυτών των εθίμων, το συναντάμε και στα Επτάνησα.

Η δεύτερη χρονική στιγμή που πυροδοτούνταν τα μάσκουλα ήταν το βράδυ της Ανάστασης. και η τρίτη, το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, στην «Αγάπη» όπως αναφέρει ο συγγραφέας. Εδώ εννοείται ο «Εσπερινός της Αγάπης» που τελείται το πρωί της Κυριακής του Πάσχα. Πριν τον εσπερινό, στο μητροπολιτικό μέγαρο γινόταν μια σύντομη τελετή ένδυσης του μητροπολίτη με τα αρχιερατικά του άμφια και κατόπιν σχηματιζόταν πομπή, η οποία, μέσω της σημερινής οδού Εθνικής Αντιστάσεως, κατέληγε στον μητροπολιτικό ναό του Αγίου Χαραλάμπους. Κατά τη διαδρομή ηχούσαν τα μάσκουλα, ενώ της πομπής προπορεύονταν Πρεβεζάνοι που κρατούσαν όπλα, όπως καραμπίνες και τρομπόνια. Η παρουσία αυτών των οπλοφόρων προκύπτει τόσο από το κείμενο του «Παληού» όσο και από μια άλλη πολύτιμη πηγή για την τουρκοκρατούμενη Πρέβεζα, το ημερολόγιο (1893-1912) του Ιωάννη Μ. Ρέντζου, που εξέδωσε ο εγγονός του και συμπολίτης μας κ. Γιάννης Ρέντζος.

Το τελευταίο σημείο που χρήζει διευκρίνισης είναι τα επεισόδια που αναφέρει ο «Παληός». Ανατρέχοντας πάλι στο ημερολόγιο του Ι. Μ. Ρέντζου, διαπιστώνουμε ότι πριν την απελευθέρωση κυρίαρχο ζήτημα σε κάθε πασχαλινό εορτασμό ήταν η απαγόρευση ή η απρόσκοπτη τήρηση των εθίμων των πυροβολισμών και εκρήξεων. Άλλες χρονιές οι οθωμανικές αρχές αποφάσιζαν την απαγόρευσή τους, λαμβάνοντας μάλιστα και αυστηρά μέτρα αστυνόμευσης, που ενίοτε κατέληγαν και σε συλλήψεις, ενώ άλλες χρονιές η επιτήρηση ήταν πιο χαλαρή, με αποτέλεσμα την πληθώρα πυροβολισμών. Ούτως ή άλλως, όμως, τα επεισόδια δεν έλειπαν. Έτσι την Μεγάλη Παρασκευή του 1909, στον επιτάφιο του Αγίου Χαραλάμπους, ένας Πρεβεζάνος, ο Σωκράτης Μπακαγιάννης, φώναξε «Ζήτω η Ελλάς» με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί εκτεταμένο επεισόδιο. Κατά το ημερολόγιο του Ρέντζου, λίγες μέρες αργότερα, την Κυριακή του Θωμά (και όχι το Μεγάλο Σάββατο, όπως γράφει ο «Παληός»), κάποιοι πυροβόλησαν τον Διευθυντή της Αστυνομίας. Σοβαρό επεισόδιο έγινε και την επόμενη χρονιά, το Πάσχα του 1910. Όπως αναφέρει πάλι ο Ρέντζος, «η αστυνομία εισήλθεν εις τον ναόν του Αγίου Χαραλάμπους διά να συλλάβη μερικούς κουμπουράδες, αλλά συνελήφθη και αυτή παρά των κουμπουράδων και εδάρη ανηλεώς»!

Ο διαρκής αγώνας των Πρεβεζάνων να τηρήσουν τα εκκωφαντικά έθιμά τους κατά την περίοδο πριν την απελευθέρωση, δεν αποτελεί μόνο ένδειξη θρησκευτικού ζήλου ή προσήλωσης στην παράδοση. Συνιστά και μια έμπρακτη αμφισβήτηση της οθωμανικής εξουσίας. Γιατί, ας μην ξεχνάμε ότι για τους υπόδουλους ο εορτασμός του Πάσχα είχε και μια εθνική διάσταση, πέρα από τη θρησκευτική, καθώς η έννοια της Ανάστασης δημιουργούσε συνειρμούς για εθνική αποκατάσταση.

Κλείνοντας, ευχόμαστε Καλό Πάσχα!

 

  1. ΡΟΗ-ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ

title1 -- Διαβάστε επίσης... --

Στήλες

Κοινωνία

04 Μαϊος 2024
Το έθιμο με το σπάσιμο των πήλινων δοχείων (μπότια) με αφορμή την πρώτη Ανάσταση, αναβίωσε το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου στα πλακόστρωτα στενά του ιστορικού κέντρου της Πρέβεζας.
03 Μαϊος 2024
Μέσα σε κλίμα βαθιάς κατάνυξης και ευλάβειας και παρουσία πλήθους πιστών τελέστηκε η περιφορά του επιταφίου σε όλες τις ενορίες της Πρέβεζας. ...
03 Μαϊος 2024
Την δυσαρέσκεια τους στους εκπροσώπους των συλλόγων των απανταχού Κρυοπηγητών εξέφρασαν μέλη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ, αναφορικά με τη διαδικασία τέλεσης ...
03 Μαϊος 2024
Τελέστηκε σε κλίμα συγκίνησης το πρωί της Μ. Παρασκευής στην Κρυοπηγή Πρέβεζας, το ετήσιο μνημόσυνο για τους 23 Κρυοπηγήτες, που στις 14 ...
03 Μαϊος 2024
  Οπως κάθε χρόνο με επίκεντρο το Σαϊτάν Παζάρ, το Ναό του Αγίου Χαραλάμπους αλλά και κάθε γωνιά του Ιστορικού Κέντρου θα αναβιώσει το έθιμο ...

Πολιτική

02 Μαϊος 2024
Στην Πρέβεζα αναμένεται να βρεθεί την Τρίτη 7 Μαΐου ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης. Σύμφωνα με πληροφορίες ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ θα επισκεφτεί την Πάργα, το Νοσοκομείο της Πρέβεζας
30 Απριλίου 2024
Πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας του Δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο Πρέβεζας, η οποία ως διαδικασία ...
30 Απριλίου 2024
Συνέντευξη Τύπου, όπου παρουσιάστηκαν οι 42 υποψήφιοι Ευρωβουλευτές της στην εκλογική “μάχη” της 9ης Ιουνίου, παραχώρησε στην αίθουσα εκδηλώσεων του ...
27 Απριλίου 2024
Σφοδρή κριτική στον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας άσκησε ο Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης από την Πρέβεζα, ...
24 Απριλίου 2024
Στην Πρέβεζα θα βρεθεί την Παρασκευή ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης. Σύμφωνα με την πρόσκληση της Νομαρχιακής Επιτροπής Πρέβεζας, ...

Αθλητισμός

23 Απριλίου 2024
Την 3η θέση στα 400 μέτρα εμπόδια κατέκτησε η Κυριακή Τσαούση στους Πανελλήνιους Σχολικούς Αγώνες Κλασσικού Αθλητισμού ΓΕ.Λ. – ΕΠΑ.Λ. Ελλάδας – Κύπρου 2024. Η αθλήτρια του Δημήτρη Γεωργοπέτρη
22 Απριλίου 2024
Στα πλαίσια του διασυλλογικού πρωταθλήματος Κ16, που έγινε στα Γιάννενα τις 20/4/24 η Χαρά Γέρου σημείωσε τη 5η καλύτερη επίδοση της τελευταίας ...
15 Απριλίου 2024
Ο Σύνδεσμος Προπονητών Ποδοσφαίρου Πρέβεζας-Λευκάδας απέστειλε την παρακάτω συγχαρητήρια ανακοίνωση: Θερμά συγχαρητήρια !!!!στους συλλόγους ...
12 Απριλίου 2024
Στο δημοτικό στάδιο “Αθανασία Τσουμελέκα” θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 21 Απριλίου ο τελικός του Κυπέλλου ΕΠΣ Πρέβεζας-Λευκάδας ανάμεσα στον Ερμή ...
03 Απριλίου 2024
Από την Οργανωτική Επιτροπή Σχολικών Αθλητικών Δραστηριοτήτων(Ο.Ε.Σ.Α.Δ.) Πρέβεζας, ανακοινώνεται ότι στα πλαίσια των Πανελλήνιων Αγώνων ΓΕ.Λ. & ...

Πολιτισμός

25 Απριλίου 2024
  Κρατήσεις στο : 2682089789, 6909963253 ή με μήνυμα στην σελίδα του Diem στο Instagram και στο Facebook!
25 Απριλίου 2024
Επιστημονική Ημερίδα με θέμα «Η Πρέβεζα στα Οθωμανικά αρχεία», συνδιοργανώνει το Ίδρυμα Ακτία Νικόπολις και η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας την ...
24 Απριλίου 2024
Ο Δήμος Πρέβεζας διοργανώνει Εκδήλωση για τον Εορτασμό της Παγκόσμια Ημέρα Χορού το Σάββατο 27 Απριλίου 2024 και ώρα 18:30 π.μ στην Πλατεία ...
25 Απριλίου 2024
  Κρατήσεις στο : 2682089789, 6909963253 ή με μήνυμα στην σελίδα του Diem στο Instagram και στο Facebook!